INPARKEREN

.
Alle mannen zijn het er over eens: vrouwen kunnen niet inparkeren. Ik heb dat altijd tegengesproken, want ben er van overtuigd dat vrouwen dat wel degelijk kunnen. Begin jaren zeventig heb ik mijn rijbewijs gehaald en wat ik me nog goed kan herinneren is het achteruit inparkeren. Het was mijn favoriete onderdeel van de rijlessen, want ik was er goed in. Stond altijd in één keer keurig op de daarvoor bestemde parkeerplaats. In de jaren die volgden op het verkrijgen van het belangrijke roze papiertje, heb ik maar weinig gereden. Eigenlijk rijd ik al dertig jaar niet meer. Maar, als ik nu zou moeten inparkeren, weet ik zeker dat het goed gaat. (Geef mezelf vast een klopje op de schouder.)
Ik heb toch mijn mening over de kunde van vrouwen een beetje bijgesteld. Niet alle vrouwen kunnen goed inparkeren. Ik zeg er meteen bij, dat ook lang niet alle mannen weten hoe ze dat klusje zonder fouten moeten klaren. De reden van het bijstellen is het volgende.
Parkeerplaats bij een winkel van meneer A. Heijn. Wij hebben onze boodschappen gedaan en echtgenoot zet alles in de kofferbak. Ik kijk wat om me heen. Opeens rijdt zo’n 40km wagentje de parkeerplaats op, regelrecht naar een stuk waar twee vrije parkeerplaatsen naast elkaar zijn. Aan het stuur zit een vrouw. Zij kiest ervoor om achteruit in te parkeren. Moet geen probleem zijn met zoveel ruimte, toch? Dat had je gedacht.
Bij de eerste poging kwam ze er op tijd achter dat ze niet goed uitkwam. Ze trapt op de rem en gaat een klein stuk vooruit. Tweede poging. Niet vergeten dat het twee plaatsen naast elkaar zijn, hè en dat het gaat om zo’n ieniemini autootje? Ze heeft de rechterplek uitgekozen en draait in. Kaboem! Je gelooft het bijna niet, ze knalt tegen de achterkant van de buurparkeerder. Snel kijk ik rond, maar kan geen camera’s ontdekken. Dit kan toch niet waar zijn. Zoveel ruimte, zo’n kleine auto en dan nog tegen een andere auto aan knallen.
De vrouw ziet me kijken, geeft een ruk aan het stuur en rijdt dan zondermeer de parkeerplaats weer af. Die gaat vast op zoek naar een supermarkt waar helemaal geen auto’s op de parkeerplaats staan. Ik hoop dat ze niet vergeet dat er wel stoepranden zijn. En parkeermeters. Misschien zelfs wel voetgangers.
.

9 thoughts on “INPARKEREN

  1. Parkeren is , behalve een beetje ruimtelijk inzicht , ook nog een zaak van ervaring en routine. Als je lang niet rijdt raak je de routine kwijt ,maar ook mensen met een eigen oprit raken vaak het fileparkeren een beetje kwijt . Ik kan zelf redelijk parkeren al steek ik liever niet achteruit in een parkeerhaven omdat m’n nek weinig beweging toelaat ,spiegels vertrouw ik toch iets minder;-)
    Maar dat zal een onaangename verrassing worden voor de eigenaar van de auto waar mevrouw tegenaan reed , niet netjes om zo weg te rijden.

  2. haha geweldig verhaal….. inderdaad, wat het inparkeren betreft kunnen de beide heren hier ook niet aan mij tippen, ook mij lukt het (bijna) altijd om in 1x de auto goed te plaatsen… stiekem voordeel van het feit dat ik altijd een grote auto had en nu een kleintje heb😉

  3. Ik haalde mijn rijbewijs ook in de jaren 70. Parkeren is nooit mijn sterkste kant geweest, maar ik kan wel overal mijn weg vinden, in tegenstelling tot manlief.

Geef een reactie

