ONDERWERP

.
Mijn scherm is leeg, mijn handen rusten in mijn schoot. Ik wil een stukje schrijven, maar mijn geest is opeens blanco. Waar moet het over gaan? Over de hond, de vogel of over echtgenoot? Of gewoon over mezelf? Over de kachel, die werkloos staat te wachten tot het weer echt koud wordt? Of over de “geweldige” tv programma’s die we in deze komkommertijd krijgen voorgeschoteld? Het zou natuurlijk ook over de komkommers zelf kunnen gaan, maar dan kom ik niet verder dan: hallo, het is komkommertijd en ik houd niet van komkommer, punt. Dat gaat niet werken natuurlijk.
Maar wat moet ik dan? Oh wacht, ik weet het al. Ik ga het over het weer hebben, een heel nieuw onderwerp. Daar praat toch niemand over, denk ik, dus dan zal ik het maar doen. Goed, het weer dus.
De dag begon zwaar bewolkt en bij slechts 16 graden, voelde het opeens koud aan. Toen ik uit bed kwam, was het in de woonkamer 25 graden. Ik deed een raam en de tuindeur open en binnen de kortste keren daalde de temperatuur naar 22 graden. Dat ging hard. Na de koffie en het ontbijt, was het tijd voor de boodschappen. Geloof het of niet, maar onderweg werden we verrast door regenspetters. Dat was niet afgesproken, dacht ik. Oké, het was maar van korte duur, maar toch. Afijn, inmiddels is het vijf uur geweest, de zon kwam tevoorschijn een uurtje geleden en echtgenoot dook onmiddellijk in een tuinstoel om ervan te genieten. Ik niet, want ik vond het niet warm genoeg. Nu las ik in de krant (op internet) dat we toch een hittegolf krijgen volgende week. En als ik zoiets lees, wat doe ik dan? Precies, ik ga het checken bij Buienradar. Daar zijn ze het niet helemaal met de krant eens, want daar zeggen ze dat we vanaf dinsdag regen krijgen. Wie heeft er gelijk? Wie het weet, mag het zeggen. De tijd zal het leren.
Echtgenoot heeft dit stukje gelezen en is stomverbaasd.
“Het weer? Jij schrijft over het weer? Hallo, word wakker, Neel, de hele wereld praat constant over het weer. Dan is het te warm, dan te koud, te nat of te droog. Het is nooit goed. Je had toch wel een ander onderwerp kunnen bedenken?”
Hoofdschuddend loopt hij terug naar de tuin. Hij is het dus niet eens met mijn weerpraatje. Jammer dan, het is klaar en ik heb geen zin om er iets aan te veranderen. Net zo min als ik iets aan het weer zou kunnen veranderen.
.

3 thoughts on “ONDERWERP

  1. Ik neem ook gewoon het weer even mee in m’n nieuwste logje, dat zag je al;-)
    We hebben er nou eenmaal áltijd mee te maken en het heeft invloed op veel dingen die we doen . Het is dit jaar wél reuze onvoorspelbaar , lang koud geweest en zelfs de laatste tamelijk warme weken toch héél vaak veel bewolking en pas na 4 uur een strak blauwe lucht ….. dáár hebben we wat aan hé! ;-(

  2. Toch nog een aardig stukje zonder onderwerp….
    inmiddels is de hittegolf aan de gang en heeft iedereen een beetje gelijk gehad (de voorspellers dan)

Geef een reactie

