BALLON

.
Iedereen heeft het erover en zelden is het goed. Waarover? Het weer natuurlijk. Nu is het weer een hoop gezeur over hoe warm het is. Ik hoorde zelfs zeggen: Veel te warm voor de tijd van het jaar. Pardon? Als het in de zomer al niet warm mag zijn, wanneer dan wel? Ik vind warm fijn. Het enige nadeel is, dat ik min of meer in slow motion functioneer wanneer de temperaturen stijgen tot ruim boven de dertig graden. Nee, dat zeg ik niet goed. Als warm eigenlijk niet fijn meer is, functioneer ik helemaal niet. Mijn lijf voelt als een opgeblazen ballon. Je zou toch verwachten dat al dat water dat ik naar binnen giet er ook weer uit moet, maar helaas. Ik houd alles vast. Wie wat bewaart, heeft wat, wordt altijd gezegd, maar ik wil dit helemaal niet bewaren. Wie zit er nou te wachten op het extra meeslepen van liters water? Wat weegt dat wel niet? Ik durf niet eens aan de weegschaal te denken, laat staan er op staan. Mijn lijf mag dan voelen als een ballon (als je me prikt, zie je geen bloed of lucht ontsnappen, maar puur water), zweven kan ik nog steeds niet. Mijn voeten staan stevig op de grond. Ik ben al blij als ik het ene been voor het andere krijg zo af en toe. Niet te vaak natuurlijk, maar soms is dat toch noodzakelijk. Het liefst zet ik ze in een bak verkoelend water, maar dan is lopen helemaal lastig.
Gelukkig is er in ons land een hitteplan. Daar houd ik me aan vast. Ik drink veel en verder vermijd ik elke vorm van inspanning. Ik ben nog nooit zo volgzaam geweest. Zelfs mijn mooie oude klok doet er aan mee. Niet dat die drinkt, maar lopen doet hij ook niet. Ik denk dat ook klokken last van de warmte kunnen hebben, want na het opwinden en weer gelijk zetten, doet ie een dag zijn plicht en daarna is ie weer volledig uitgevloerd en houdt ie er mee op. Hoewel hij wel altijd stil (als in: niet weglopend) staat op zijn plekje, zet ik hem toch liever niet met zijn pootjes in het water. De kans dat hij er dan helemaal mee ophoudt is levensgroot aanwezig en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
De hond ligt de hele dag voor oud vuil op de vloer. Hij is slechts met veel pijn en moeite bereid om mee naar buiten te gaan. Alsjeblieft wel meteen weer naar huis als hij gedaan heeft, wat hij moet doen. Hem wil ik wel met zijn pootjes in een bak water zetten, maar dat wil hij dan weer niet. Ja, inderdaad, ik heb een hond die niet van water houdt.
Zo zie je maar weer, het is lastig om het alles en iedereen naar de zin te maken. Voorlopig is het nog warm, zeuren is zinloos, dus pas je aan, zeg ik dan maar.
.

5 thoughts on “BALLON

  1. Precies…. en vooral dat krankzinnig hitteprotocol naast je neerleggen, ik zal toch potvolblommen wel weten wat m’n lichaam prettig vindt? En dat is niét 6 liter water , krijg je het alléén maar benauwd van. Ik doe bijna alles wat ik normaal óók doe maar dan wat vroeger op de dag . Verder heeft m’n gezonde verstand het druk en dat wijst me , als gewoonlijk, wat wel en niet goed voor me is.
    Hier dus géén problemen ,wél de wetenschap dat iéder weertype zo z’n voor en nadelen heeft en dat ik daar op mijn manier mee moet dealen……amen😉

  2. nou inderdaad……. ik kan zelf heel slecht tegen de warmte maar ik (probeer het althans) zeg er niets over in de klagende zin. ik doe wat moet gebeuren en voor de rest doe ik het ook zo rustig aan als maar immers mogelijk is. Hier lopen 3 honden, 2 van onszelf en 1 logee… 2 van de 3 willen altijd wel wandelen, maar nr. 3 (1 van onszelf) kruipt in de keuken in het donkerste en koudste hoekje en is daar niet uit te krijgen…. tenzij de nood heeeeeeel erg hoog is….’s avonds laat dus😉

    en ach, er komt sneller dan de meesten willen, weer de tijd dat het kouder en natter is, moet je ze dan eens horen klagen. ‘nooit goed of het deugt niet’ is zo van toepassing😉

  3. Heerlijk die warmte, ik kan daar wel van genieten.
    Er staat een groot zwembad in de tuin en voor de hond een klein badje waar ze af en toe lekker verkoeling in zoekt.

Geef een reactie

