OMSCHAKELEN

Er moesten boodschappen worden gedaan en daarvoor moeten we nog steeds de deur uit. Hoewel je tegenwoordig ook alles wat je nodig hebt via het www kunt bestellen en thuis laten bezorgen. Maar dan is het enige sociale contact wat je hebt slechts een “goedemorgen” en “dankjewel” naar de koerier. Eenzaam bestaan lijkt me. We gaan dus de deur uit zoals we de laatste weken elke dag hebben kunnen doen, zonder jas en luchtig gekleed. Luchtig gekleed kan makkelijk in huis, want daar blijft de warmte hangen en is het nog steeds 26 graden. Buiten niet meer. De auto gaf een buitentemperatuur van slechts 17 graden. Wat een schril contrast met een paar dagen geleden. Zelfs gisteren haalden we in de tuin nog de 30 graden, maar dat gaat vandaag niet lukken. Bibberend stapte ik de auto in. En dan kom je in de supermarkt. In de zomer een heerlijke plek om even af te koelen, maar zodra buiten de temperaturen dalen, lijkt het daar binnen meteen extra koud te worden. Ik houd echt meer van warmte dan van kou, kan er niets aan doen. Ik las net informatie bij de buienradar over hittegolven in de afgelopen tig jaar. In mijn geboortejaar waren er vier! Ik ben dus vanaf het begin aan behoorlijke warmte gewend. Mijn lijf was door de plotselinge daling van temperatuur behoorlijk van slag en in een razendsnel tempo gingen we de winkel door en toen snel weer naar huis.
Een bak koffie doet wonderen en binnen de kortste keren warmde ik weer een beetje op. Het is met het weer ook altijd hollen of stilstaan, van het ene uiterste in het andere. Zo snel omschakelen iedere keer gaat me niet zo goed af. Van extreem warm is langzaam afbouwen naar wat mindere temperaturen het beste. Niet alleen voor mij, denk ik. Naar alle waarschijnlijkheid zijn er nog veel meer mensen die daar problemen mee hebben. Het lijf pikt het gewoon niet en komt met een soort afweermechanisme. Het voelt alsof je ziek bent, met het ene moment de bibbers en het volgende moment druipende zweetdruppels. Klinkt niet aangenaam. Is het ook niet.
.

3 thoughts on “OMSCHAKELEN

  1. Vervelend als je gevoelig bent voor die temperatuurschommelingen want het is inderdaad soms wel héél extreem ! Ik prijs me gelukkig dat ik er weinig last van heb en altijd wel het nut van ieder weertype kan beredeneren. .
    het werd wel tijd dat de tuinen een extra slok kregen en we hebben het op het moment druk met werken dus prima hoor dat wat mindere weer , maar voor jou vind ik het jammer😉

  2. gelukkig heb ik er weinig last van…behalve dan dat ik zeker geen fan ben van het hete weer… al dat water wat gisteren en vandaag is gevallen is evengoed erg welkom want ook al lijkt de bovenlaag goed, de lagen eronder schreeuwen om meer water…. overal ontstaan gaten en daardoor groeit de dreiging op verzakkingen… Evengoed vind ik het voor jou vervelend dat je er zoveel last van hebt, misschien helpt het je een aantal keren naar een sauna te gaan? Wij hebben hier een tijdlang een sauna op zolder gehad en sindsdien kan ik de veranderingen makkelijker hanteren dan voorheen..

Geef een reactie

