GEWOON NORMAAL

.
“Goeiemorgen, goed geslapen?”
“Als een blok!”
“Onweer nog gehoord?”
“Nee, heeft het geonweerd dan?”
“Behoorlijk.”
“Nou ja, je weet, als ik eenmaal slaap kun je een kanon naast me afschieten.”
Hier stopt het gesprek en gaan mijn gedachten op de loop.
Nee, dat kun je helemaal niet, want je hebt geen kanon. Trouwens, al zou je het wel kunnen, ik heb toch liever niet dat je het doet. Het geeft zo’n ontiegelijke rommel namelijk. Bovendien is de kans dat ik dat kanonschot niet overleef levensgroot aanwezig. Levensgroot? Wat een raar woord eigenlijk in dit verband. Het resultaat lijkt in niets op leven. Eigenlijk zou je doodsgroot moeten zeggen, maar dat woord kennen we helemaal niet. Wat op zich wel vreemd is natuurlijk, als je er goed over nadenkt. Het klinkt ook best wel gek, het is net alsof je dood schroot zegt. Is schroot niet altijd dood? Heeft er in schroot überhaupt ooit leven gezeten? Schroot is toch gewoon afval van oud ijzer en zo? En wat is dat en zo dan?
Waarom wordt het woord kans eigenlijk gebruikt bij de mogelijkheid van een negatieve afloop? Een kans ergens op is toch altijd positief? Of zie ik dat verkeerd? Wordt er niet altijd geroepen dat je de kans moet grijpen als die zich voordoet? Hoe doe je dat dan, een kans grijpen? Is een kans tastbaar en hoe weet je dat het een kans is? Kun je een kans wel zien en hoe ziet die er dan uit? Is ie rond, vierkant, abstract? Ik zou het eerlijk gezegd, niet weten. Dus waar grijp je dan naar? Oh wacht, misschien moet je die kans wel bij zijn lurven grijpen. Als je weet waar die zitten natuurlijk. Lurven, nog zo’n raar woord, waarvan niemand precies weet wat het is. Of zijn. Grijpen heeft dan toch weer een negatieve klank, vind ik. Gewoon pakken, dat klinkt een stuk rustiger. Maar pakken worden weer gedragen door mannen. Soms door vrouwen. Die pak je niet zomaar, toch. Een pak pakken. Das iets heel anders als een kans of lurven grijpen.
Allemachtig Neel, wat ben je weer raar bezig. Zet die kronkel in je hersens eens recht, dit is toch door niemand te volgen. Kun je meteen van de gelegenheid gebruik maken om een gewoon normaal stukje schrijven.
Wat is dat dan eigenlijk, gewoon normaal?
.

5 thoughts on “GEWOON NORMAAL

  1. O altijd heerlijk om even met taal te spelen, we hebben zoveel worden die eigenlijk nergens meer op slaan als je erover na gaat denken.
    Ga maar op je “hurken” zitten …als je die zo gauw kunt vinden dan hé!

  2. Heerlijk, lijkt wel de gedachten van een 4 jaar oud kind. alles vragen en willen weten tot het onmogelijke toe.
    Geweldig stukje dit! Laat me achter met een grote lach op mijn gezicht, dank daarvoor!

Geef een reactie

