LAAT / VROEG

.
Zaterdagochtend. Geheel tegen de regels in word ik pas laat wakker. Dat wil zeggen, ik vind het laat. Een ander zou het misschien vroeg vinden. Die regels heb ik trouwens zelf ingesteld en gelden uitsluitend voor mijzelf. Het liefst kom ik zo rond zeven uur mijn bed uit, dat vind ik prettig, omdat ik dan op zijn wakkerst ben. Grappig woord trouwens, wakkerst. Vanochtend was het bijna een uur later en meestal betekent dat een duffe dag. Ik houd niet van duffe dagen met het gevoel dat je al moe bent als je uit je bed stapt. Nou klinkt dat “uit je bed stappen” als een redelijk vlot gebeuren. Dat is het natuurlijk niet. Eerst gooi ik het dekbed van me af, blijf nog twee tellen liggen en hijs mezelf dan overeind om op de rand van het bed even bij te komen van de nacht. Niet dat ik ’s nachts rare dingen doe, maar zo’n hele nacht liggen kan ook zeer vermoeiend zijn. Dus. Mijn voeten schuiven vanzelf in de sloffen en langzaam kom ik overeind. Niet te snel, anders stort ik meteen weer om. Afhankelijk van de hoeveelheid urine die zich in mijn blaas verzameld heeft, schuifel of loop ik richting toilet. Pas na mijn eerste bak koffie voel ik me weer een beetje mens. Als dat proces een uur later dan normaal plaats vindt, duurt het allemaal wat langer. Mijn hoofd is er dan niet helemaal bij en ik moet echt tegen mezelf zeggen wat de volgende stap is.

Vanochtend was ik dus laat. Alles is daardoor laat. Het ontbijt is laat en de halverwegedeochtendkoffie is laat. Buitengewoon vervelend op een zaterdag. Maar wacht eens even. Het mag dan zaterdag zijn, we hebben gisteren al de weekendboodschappen gedaan, dus ik hoef me verder voor niets of niemand te haasten. Is trouwens een woord waar ik een hekel aan heb, haasten. Als ik me moet haasten, gaat er altijd wel iets fout. Ik kan op mijn dooie gemak (wat betekent dat eigenlijk, dooie gemak?) logjes lezen, liedjes luisteren en de krant doorwerken. Die volgorde klopt niet helemaal, want ik begin altijd met de krant. Maar, kniesoor.

Zo langzamerhand kom ik weer een beetje bij de mensen, heb zelfs een wasmachine gevuld en aangezet. Rustig aan, Neel, niet overdrijven. Overdrijven? Alsof ik dat ooit doe! Ik zit nu toch zeker rustig bij mijn lapje een stukje te tikken? Heb ook al mijn eerste rondje spelletjes achter de rug. Eigenlijk ben ik geestelijk dus best actief bezig. Alleen geestelijk hoor, mijn billen hebben zich stevig genesteld in mijn stoel en zijn niet van plan daar snel weer uit te komen. Misschien ga ik nog wel een spelletje spelen, of reageren bij andere logjes, maar mijn stoel kom ik voorlopig nog niet uit. Soms is het best wel fijn om laat op te staan. Lekker rustig aan het weekend beginnen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Als je eenmaal 65+ bent, heb je eigenlijk altijd weekend.
.

10 thoughts on “LAAT / VROEG

  1. Hahaha, het is nu al 13.00 uur en ik ben even ver als jij: de wasmachine is aangezet. Het is de bedoeling dat ik vandaag ook erg actief word op huishoudelijk gebied (zo net terug van vakantie) maar intussen heb/zoek ik ook weer allerlei afleiding… Fijn weekend nog😉 En blijf maar lekker geestelijk actief.

    • In de loop der jaren heb ik geleerd dat huishoudelijk werk nooit wegloopt, dus kan het wel wachten ook. Toch? Ik zou de afleiding lekker volgen.:-)

  2. Leuk geschreven……zo’n tik is minder leuk!Heerlijk om uit te slapen op zaterdag,moet je echt eens proberen!En dan bedoel ik niet tot acht uur🙂

  3. Leuk om te zien hoe je gedachten werken.
    Je schrijft de ene zin en daar heb je al meteen een eigen respons op (wakkerst…) Het lijkt bijna alsof je wat warrig bent (ook zo een leuk woord, warrig)…
    Een goed weekeind, rustig aan dan komt het allemaal goed.

  4. Heerlijk lezen, zo’n blogje over aller daagse dingen. Ik denk voor vele herkenbaar. Trouwens, meestal sta ik ook tussen 7 en 8 op, dus ik vind het niet vroeg🙂

  5. Wij staan óók meestal rond 7 uur op maar kijken wél altijd eerst even, nog in bed, naar het nieuws op TV, dan bén je meestal wel meteen goed wakker !
    Weekend is voor 65 plussers eerder vervelend dan leuk, Als je ergens heen wilt is het drukker, vooral met parkeren, dan op weekse dagen waardoor ,vooral de zondag meestal een saaie dag is. Dan doe ik dus meestal de ” huishoudelijk zooi”😉

  6. Wij hebben geen tv in de slaapkamer en die komt er ook niet. Tv kijken doe ik in de woonkamer.
    Hm, huishoudelijke zooi hè? Ook in het weekend speelt die allergie bij mij op.;-)

Geef een reactie

