AANRAKEN

.
Wat ik nu toch weer lees, dat geloof je bijna niet. Drie op de vijf mensen zeggen dat ze niet of nauwelijks worden aangeraakt door hun partner! Omdat hij/zij te moe of gestrest zou zijn. Een derde van de ondervraagde stelletjes zegt zelfs makkelijk een aantal dagen zonder omhelzing of zoen te kunnen.
Echt, ik sta compleet perplex, kan het me nauwelijks voorstellen. Wat is er fijner in een relatie dan bij vertrek of thuiskomst elkaar even stevig vast te houden, te knuffelen en te kussen? Als je beiden thuis bent elkaar even een aai of een lief woordje geven bij het langslopen? Ik krijg het gewoon koud bij de gedachte dat zoiets niet meer zou gebeuren.
Zeggen die mensen elkaar ook geen goedemorgen of welterusten? Wat voor relatie is dat dan? Wanneer je geen behoefte hebt aan welk fysiek contact dan ook, wat doe je dan überhaupt in een relatie? Ik krijg het akelige gevoel dat deze mensen geheel langs elkaar heen leven. Ieder is druk met zichzelf en heeft geen tijd voor, of zin in die ander. Zo ontzettend jammer.
Naar mijn idee stap je in een relatie om samen met die ander te zijn. Samen, dat is het belangrijkste woord hier. Als ik zo links en rechts om me heen kijk, zie ik ook stelletjes waarvan ik denk: waarom zijn jullie eigenlijk bij elkaar? Het enige wat ze samen doen, is wonen in hetzelfde huis, slapen in dezelfde slaapkamer in hetzelfde bed. Verder leeft ieder zijn eigen leven. Hoezo samen? Het lijkt mij niet meer dan een zakelijke overeenkomst.
Ik zou daar absoluut niet tegen kunnen. Ik heb behoefte aan lichamelijk contact, vind het heerlijk om stevig omarmd te worden. Echtgenoot en ik, wij vinden het heerlijk om (bijna) alles samen te doen. Het enige wat ik niet samen wil doen, is voetbal kijken. Daar heb ik echt zo’n hekel aan, dat mag hij helemaal alleen doen. Lief hè, van mij? Tijdens een wedstrijd op tv ga ik wel tussendoor even een kusje halen en ik vraag ook altijd “belangstellend” of we winnen. Zo ben ik dan ook wel weer. Als hij met zoonlief naar het stadion is om een of andere interessante wedstrijd te zien, krijg ik steevast in de rust een belletje om te horen of het goed met me gaat zo helemaal alleen. Als hij dan weer thuis komt, volgt een warme omhelzing alsof we elkaar ik weet niet hoe lang niet gezien hebben. Heerlijk! Ik kan me best voorstellen dat veel mensen dat overdreven vinden, maar wij voelen ons er prettig bij.
Een dag zonder aanraken? Echt niet!
.

9 thoughts on “AANRAKEN

  1. Ik ken helaas enkele stellen die volledig langs elkaar leven. Maar wij zijn heerlijk jut en jul. Ook al zijn we voortdurend thuis en doen ieder ons eigen ding, er gaat geen uur voorbij zonder contact.

  2. Gelukkig ook hier een warme relatie die niet zonder “aanraken” kan ! Een aai in het voorbij gaan, even een arm om een schouder nou ja, ik hoef het jou en rammetje niet uit te leggen. Ik snap ook niets van die kille toestanden al weten we ons in gezelschap natuurlijk wel “te gedragen”😉

  3. Drie op de vijf! Dat is wel erg veel vind ik. Ook al doen we lang niet alles samen, dát toch wel gelukkig. Aangeraakt worden, zonder al te klef te worden, is toch een menselijke behoefte. Die arm om je heen en het gevoel geliefd en gekoesterd te zijn wordt ook het meest gemist als een partner wegvalt.

  4. Hahaha! Jij hebt de Telegraaf gelezen😉
    Maar verontrustend is dat inderdaad wel … zal het soms ook komen doordat mensen druk bezig zijn met contacten via social media? Ik knuffel mijn beide pubers iedere ochtend als ze opstaan en vice versa, daar hebben we echt behoefte aan. Manlief is vaak al vroeg uit bed maar vertrekt nooit zonder me een zoen te geven. Er zijn dagen dat het knuffelgehalte wat lager ligt maar die schade halen we later altijd weer in🙂

    • Contact via social media is in mijn ogen geen echt contact, daar is het te vluchtig voor.
      Die knuffels elke dag zijn zo belangrijk, niet alleen voor partners, maar zeker ook voor kinderen. Zo leren die later in hun eigen relatie te knuffelen.

  5. Wij zijn ook van het aanraken en contact zoeken.
    Langs lopen en even een streling.
    Knuffel hier, kus daar! ik zou niets anders meer willen.
    Ik deel jou mening en ik weet ook hoe het anders is..

Geef een reactie

