WILDWISSEL

.
Gisteren gingen we een dagje op stap, we hadden afgesproken met een aantal vrienden. We reden op de weg naar Apeldoorn, toen mijn oog opeens viel op een bord langs de weg. Er stond op: WILDWISSEL. En ik zag het meteen voor me.

Grote groepen mensen, druk bezig met al het aanwezige wild verzamelen. Vrachtauto’s langs de kant van de weg, volgeladen met vers wild. En dan maar wisselen. Eerst een vrachtauto lossen met vers wild en dan meteen weer vullen met het verzamelde oude wild. Van alles gaat erin, vossen, hertjes, zwijntjes, een paar slangetjes, eekhoorntjes en vogeltjes. Wat? Ook vogeltjes? Maar die zijn toch helemaal niet zo wild? Die vliegen en fluiten alleen maar. Kijk, die vossen kan ik begrijpen, die doden graag andere beestjes, just for the fun of it. En die zwijntjes, wauw, die zijn pas echt wild. Maar vogeltjes? Nee, dat snap ik dan weer niet. Hoewel….ze slopen natuurlijk wel graag allerlei besjes van bomen en struiken. Een beetje wild zijn ze dus misschien wel. Wat zou er eigenlijk met het oude wild gaan gebeuren, vroeg ik me af. Eindigt dat ergens op een bord? Of wordt dat weer op een andere plek met andere dieren gewisseld? Jeetje hé, ik wist niet eens dat er überhaupt wild gewisseld werd. Hm, misschien gebrek aan mijn opvoeding? Nee, dat geloof ik niet. Mijn ouders hebben me keurig opgevoed. Dat ik dat niet altijd laat zien, is natuurlijk weer wat anders. Ik denk eerder, dat mijn ouders mijn tere kinderzieltje wilden beschermen. Welk kind kan begrijpen, dat wild regelmatig gewisseld wordt? Als ik dat als kind al had geweten, dan was ik nu vast één of andere activiste geweest, hard aan het werk om te zorgen dat al het wild mag blijven waar het is. Zou ik misschien alsnog kunnen doen. Of nee, toch maar niet. Alle dagen op pad om actie te voeren, lijkt me een tikkie vermoeiend.

Oeps, opeens zijn we op de plaats van bestemming. Meteen vergeet ik het wildwisselgebeuren. De begroeting met onze vrienden is hartelijk en de dag is, voorzien van een stralend zonnetje, verder heel leuk en gezellig verlopen. Dat gaan we beslist nog een keer overdoen. Op de terugweg keek ik er nieuwsgierig naar uit, maar het was er niet meer, dat bord. Knap hoor, om in een middag tijd al het wild te wisselen.
.

7 thoughts on “WILDWISSEL

  1. Was het bord weg? Je hebt er toch wel een foto van genomen?
    Enneh…dat je ouders je een goede opvoeding hebben gegeven zegt niets. De vraag is wat je ermee gedaan hebt😀
    groetjes Kakel

  2. nou moe, dat was me toch een uitwisseling van veel soorten gewissel.

    Fijn dat je zo’n leuke dag had, of beter gezegd, dat jullie zo’n leuke dag hadden, mag manlief /knuffelbeer natuurlijk niet vergeten😉

    Net als jullie dag was die van ons ook voor herhaling vatbaar.

  3. Tja, dan slaat je fantasie ineens op hol. Wildwissel, ik had er ook nog nooit van gehoord maar heb even gezocht op google. En nu weet ik wat het is🙂

  4. Hahaha! Wat een fantasie bij het woord wildwissel. Ze hadden ook beter wildOVERSTEEK op dat bord kunnen zetten, dan krijg je meteen een heel ander beeld voor je😉

  5. Lijkt me meer een woord dat door de Belgen bedacht is hebben altijd van die namen die de meest vreemde gedachten in je hoofd pompen , een plooiladdertje, voor een huishoudtrapje bijv. daar krijg ik nou weer gekke ideetjes van . Maar gelukkig zijn er méér mensen met een héél sterke verbeelding, jij kunt er óók wat van ,leuk😉

  6. Wat een leuk stuk. Heerlijk hoe je fantasie een loopje met je kan nemen.
    Het eerste waar ik aan dacht bij “wildwissel” was een voetbalwedstrijd waar tijdens de wissel de spellers als een stelletje wilden door elkaar heen af en op het veld aan het wisselen zijn…

Geef een reactie

