DAG DRIE

.

Het nieuwe jaar is al bezig met de derde dag. Snel hè? Voor je het weet is het weer dag 365. Hoho Neel, niet zo vlug, we hebben nog 362 dagen voor het zo ver is. Oké, neem me niet kwalijk. Dag drie dus.

We zijn in ons hutje en echtgenoot is druk met het graven van kuiltjes voor wat mooie planten. Het geheel begint al ergens op te lijken en met de nodige buitjes tussendoor krijgen de nieuwe plantjes ook meteen water. We zijn hier maandag al heen gegaan in verband met het knallende geweld van oudejaarsnacht. In principe mag hier op dit park geen vuurwerk afgeschoten worden, dus dat leek ons ideaal voor onze hond, die echt doodsbenauwd is voor de lichtflitsen en harde knallen. Thuis bij ons in het dorp werd er al dagen lang gespeeld met vuurwerk en regelmatig lag ze weggedoken in een hoekje te trillen van ellende. Ze wil dan ook niet naar buiten om haar behoeften te doen. Eén knal is genoeg om haar rechtsomkeer te laten maken. Ze houdt alles rustig 24 uur op als het nodig is. Dat is natuurlijk geen doen. Ons hutje was dus de ideale oplossing.

Maar….

Ons hutje staat in Drenthe. Voel je hem al? Jawel, het carbidschietengebied. Omdat wij daar helemaal geen ervaring mee hadden, hebben wij er bij de keuze voor dit park ook geen seconde aan gedacht. Wie denkt er nou aan iets waar je niets van weet? Wel eens meegemaakt, dat carbid schieten? Ik nu wel. Je hoort geen gewone knallen, nee, het zijn zware doffe dreunen. De hond schrok zich wezenloos bij de eerste dreun en wist niet waar ze het zoeken moest. Er zijn weinig donkere hoekjes in ons hutje, dus de veiligste plek was tussen de benen van echtgenoot of mij. Langzaamaan had ze door dat dit anders was dan thuis. Er waren geen lichtflitsen en dat scheelde enorm. Ze werd rustiger en leek het doffe gedreun min of meer te accepteren. Gelukkig. Ze is zelfs nog buiten geweest om een laatste plasje te doen voor het slapen gaan. Iets wat thuis zeker niet gelukt zou zijn. Dus vind ik ons hutje toch de ideale oplossing.

Dag drie en het gewone leven is voor de meeste mensen weer begonnen. De kinderen zijn weer aan het werk en zien het jaar vol verwachting tegemoet. Wat zal het ze brengen? Ik hoop vooral op veel liefde en gezondheid en misschien wil er wel eentje aan kindjes beginnen. Dat zou ik wel heel erg leuk vinden. Maar ja, dat is iets wat ze zelf moeten willen.

Had ik iedereen al een gelukkig nieuw jaar gewenst? Ja? Nee? Ik weet het niet meer, ik word tenslotte ook al een dagje ouder. Als ik het al gedaan heb, doe ik het gewoon dubbel. Een mens kan nooit genoeg goede wensen krijgen. Toch?

Ik wens voor allen een heerlijk, mooi, warm, gelukkig, liefdevol, maar vooral gezond 2014.

Dat mag toch nog wel op dag drie, hè?

.

8 thoughts on “DAG DRIE

  1. Gelukkig voor de hond dat het enigszins wat rust heeft kunnen vinden. ik heb thuis ook een voor vuurwerk bang zijnde Jackrussel, sneu altijd maar ze heeft het weer overleeft.
    Elk jaar is weer een verassing wat het met zich mee gaat brengen, Voor jullie ook een heel goed jaar gewenst en veel plezier in je hutje op de heide.

  2. Officieel mag je goede wensen blijven geven t/m zes januari, maar heej, ’t is jouw blog, al wil je ’t in februari nog doen😉 Uiteraard wens ik jullie van alles alleen maar het beste. Dat je beste dag van 2013 maar de slechtste van 2014 mag worden. Dát zal nog eens een jaar worden!
    liefs Kakel

  3. Tuurlijk mag dat! Al is het driedubbel🙂 Alle goede wensen helpen mee.
    Ja, dat carbidschieten. Op Ameland kunnen ze er ook wat van. Toch schrik ik hier minder van dan van een knal van een rotje of een sissende voetzoeker. Het zijn doffere knallen. Maar voor dieren blijft het een stressvolle aangelegenheid.

  4. Ach eigenlijk begint er toch iedere dág gewoon een nieuw jaar, het is maar nét waar je begint te tellen;-) Gelukkig dat de hond het allemaal wat beter verdraagt in je hutje !

  5. Als iemand dat mag ben jij het wel😉
    En ja die officiële regels? Sloten vol zijn ervan en niemand houdt zich aan de meeste, zelfs niet aan die enorm schadelijke dus waarom zou jij je dan houden aan die meest onschadelijke waarmee je slechts goeds doet?!

    Dank je wel, wij wensen jou en hubbie een fantastisch jaar toe in onze mooie provincie…. de mooiste tijd komt aan, de lente, wat gaan jullie genieten!!! En hond ook…. en ja carbid, sorry, ik had het je kunnen vertellen maar heb er niet aan gedacht, excusez le mo!

  6. Tuurlijk mag dat op dag 3! Maar eens afwachten wat het nieuwe jaar ons brengen zal … voor wat betreft het carbid schieten goed nieuws: dat kunnen we eind 2014 pas weer verwachten😉

  7. Dat mag nog tot vandaag geloof ik. Ach,zielig als ze zo bang zijn,hier valt het gelukkig mee.De oudste springt een meter de lucht in als hij zelf een scheet laat maar met het vuurwerk blijft hij gewoon liggen…

Geef een reactie

