KOOL

.

Kom op, spoor ik mezelf geluidloos aan, je hebt het beloofd, dus moet je het ook doen.

“Ik heb helemaal niets beloofd”, zeg ik hardop, “ik heb gezegd dat ik MISSCHIEN weer een stukje zou schrijven. Misschien, dat is niet hetzelfde als beloofd.”

Oké, maar je wilde het eigenlijk toch al doen, volgens mij, dus….waarom steeds weer uitstellen?

“Ja, nou, dat weet ik ook niet precies hoor. Als ik ’s morgens lapje heb aangezet, doe ik alleen kijken of er mail is en lees ik het nieuws, daarna gaat hij meteen weer uit. Ik denk dat ik gewoon niets te melden heb.”

Niets? Helemaal niets? Daar geloof ik geen barst van. Je zou nu al ik weet niet hoeveel blaadjes kunnen vullen over je kleinzoon of over het verschil in thuis zijn of in je hutje. Dat trouwens ook als thuis voelt. Hoe zei je dat ook al weer? “Home away from home”, ja, dat was het. Er zijn genoeg dingen waar je over kunt schrijven, zelfs het Nederlandse weer is altijd een dankbaar onderwerp. Je hebt nu even het rijk alleen, niemand die je stoort, dus geen smoesjes meer.

Hier zit ik dan. In ons hutje, de zon schijnt regelmatig, maar wordt om de haverklap gestoord door grote grijze en witte wolken. Als je naar de lucht kijkt, lijken die wolken best snel langs te drijven, maar zodra ze voor de zon hangen, verdwijnt al die snelheid. Beetje jammer. Er is de laatste tijd gigantisch veel regen gevallen, genoeg voor een jaar, denk ik. De grond is zo verzadigd, dat elk klein buitje meteen enorme plassen oplevert. Zo, genoeg over het weer.

Onze kleinzoon groeit als kool. Waarom zeggen we dat eigenlijk? Groeit kool zo hard, vraag ik me nu opeens af. Hm, moet ik me toch eens in verdiepen. Hij probeert nu al hele gesprekken met je aan te gaan en kan zomaar van het ene op het andere moment in huilen uitbarsten. Dat duurt nooit langer dan een minuut en ik vermoed dat hij af en toe krampjes heeft. Grappig eigenlijk, bij een baby spreek je over krampjes, bij volwassenen heet het gewoon kramp. Elk mens weet hoe het voelt en begrijpt zonder problemen dat zoiets voor een baby heel pijnlijk kan zijn. Hij heeft inmiddels al bijna twee keer zijn geboortegewicht bereikt. Als hij in dit tempo door groeit, hebben we straks een reuzen kleinkind. Dan spreken we natuurlijk niet meer over een klein-, maar over een grootkind. Gelukkig werkt het niet zo.

We zijn tegenwoordig vaker in ons hutje dan in ons huis en dat bevalt prima. Waarschijnlijk wordt dat in de winter iets anders, hoewel het me prachtig lijkt om hier te zijn als alles bedekt is met een dik pak sneeuw. En dat zeg ik, die een ontzettende hekel heeft aan de winter en de kou en alle narigheid die dat met zich meebrengt. Ik hoef het ook niet te voelen, ik wil het alleen maar zien. Als ik het eenmaal gezien en bewonderd heb, mag de sneeuw weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Moet de zon wel komen natuurlijk.

.

 

4 thoughts on “KOOL

  1. Ja precies… ik zat me al af te vragen hoe het met je kleinzoon ging. En of je wel héél erg van het omaschap geniet want vóór je het weet zijn ook klein(e) kinderen weer groot.
    het lleuke dáárvan is weer dat hij dan in jullie hutje kan komen logeren en jullie hem álles van de prachtige natuur om je heen kunt laten zien.
    Lijkt me prachtig in je hutje als je over de besneuuwde omgeving uit kunt kijken…. nog éven wachten maar misschien is ook de winter wel vroeg dit jaar, nét als alle andere seizoenen dat waren!

  2. neeeeee beloofd had je het niet letterlijk maarrrr ;-))

    Geniet maar lekker van je grootkind hoor, zeker nu het nog klein is!
    En joh die zon, dat water, die sneeuw…. het hoort bij elkaar en kan niet zonder elkaar….. en straks als het sneeuw er ligt en een waterig winters zonnetje al die vlokken doet schitteren heb je pas echt een goede zonnebril nodig als je in je hutje of diens omgeving bent, dat beloof ik je dan bij deze met mijn hand op het hart!

  3. Gaat dus goed allemaal.
    Fijn om te horen. Maak maar wat mooie foto’s van de sneeuw strax dan kan je die in je blog verwerken ik ben ook wel benieuwd.
    “Hij Groeit Als Kool”
    De herkomst is niet zo heel ingewikkeld. Kool groeit snel en was in arme gebieden dus een voedselbron waar je van op aan kon, altijd zeker, snel tot wasdom. Iets wat snel groeit, groeit dus als kool. Je kunt echt niet meer achterhalen wie dat als eerste bedacht heeft.

Geef een reactie

