DONKERE DAGEN

.

Buiten is het een sombere grijze en vooral natte bedoening. Bovendien leeft de wind zich behoorlijk uit, je hoort hem gieren door de schoorsteen. Binnen houd ik het licht aan om te kunnen blijven zien waar ik mee bezig ben. Kleuren is lastig bij kunstlicht, het is dan net of de gebruikte kleur anders overkomt dan je verwacht. Om de één of andere duistere reden is het niet mogelijk mijn favoriete spelletje (Ruzzle) te spelen dus waag ik me maar aan een kerstverhaal. Tenminste, dat was de intentie. Om inspiratie op te doen, heb ik mijn verhalen van voorgaande jaren weer eens door gelezen. Zo ontdekte ik, dat ik vorig jaar helemaal geen kerstverhaal geplaatst heb. Ik was wel begonnen, maar heb het nooit afgemaakt. Dat wat er staat wil ik eerst even goed laten bezinken voor ik verder ga. Misschien laat ik dit wel liggen en begin iets geheel anders, daar ben ik nog niet over uit. Dus beperk ik me nu tot het schrijven van dit stukje.

Deze donkere dagen voor Kerstmis hebben ook een positieve kant, namelijk dat officieel na 21 december de dagen weer gaan lengen. En 21 december is al gauw, nog negen nachtjes slapen. Nou weet ik heus wel dat we dan toch nog een aantal weken moeten wachten tot we van dat lengen iets gaan merken, maar toch. Het gaat om het idee. En dat idee staat me wel aan.

In mijn hoofd ben ik al bezig met het organiseren van de jaarlijkse kerstbrunch. Deze keer wil ik er ook van die kleine dikke pannenkoekjes bij serveren. Een stapel simpele zonder iets erin en een stapel met stukjes appel en rozijnen, eigenlijk een soort drie in de pan, maar dan dunner. Gisteren hebben we even uitgeprobeerd of dat lekker is. En jawel, dat is heel erg lekker. Gaan we dus doen. Ik denk dat ik ook nog een lekkere zalmsalade erbij ga maken en natuurlijk het onnavolgbaar lekkere kerstbrood dat echtgenoot elk jaar maakt naar een recept van mijn moeder. Verder houd ik het simpel met wat croissantjes en luxe broodjes en zo. We zien wel.

Wat zou je nou verder kunnen doen bij dit donkere weer? Het hele huis schoonmaken soms? Jak, dat is wel het laatste waar ik zin in heb. Ik houd het gewoon bij plannen maken en lekker mopperen op het weer. En af en toe eens checken of mijn spelletje weer wil. Ik kom die donkere dagen heus wel door, hoor.

.

6 thoughts on “DONKERE DAGEN

  1. Voor ons vliegen de donkere dagen, we mogen weer bij springen in de drukkerij en dus zijn de dagen wat de huishouding betreft niet alleen donker maar ook kort.
    In het weekend de zooi in kerstsfeer brengen zodat we volgende week inzetbaar kunnen blijven;-)

  2. Ik richt me ook op de 21ste. Dan hebben we de kortste dag gehad🙂 We branden in huis kaarsjes en de lichtjes van de kerstboom staan aan. Zonder winter zou ik het voorjaar minder waarderen.
    Liefs Kakel

  3. Dat klinkt wel gezellig zo een kerstbrunch, hele familie compleet.
    Ben wel benieuwd naar je kerstverhaal, vorrig jaar overgeslagen. mag wel een mooi verhaal worden dit jaar… 2 jaar de tijd gehad om er over na te denken… (-;

Geef een reactie

