HET LEVEN GEEFT EN …..

.

….het leven neemt ook weer weg. Om met het laatste te beginnen, de jongste broer van mijn moeder is op 93 jarige leeftijd overleden. Hij was de laatste van de club, althans via bloedlijn. Zijn vrouw, mijn tante, is in de familie nog als enige over van die generatie. Daarna is het over aan ons, broers en zussen, neven en nichten. Dan zijn wij de oude generatie. Zelf ben ik al twee zussen en een broer kwijt en ook bij de neven en nichten zijn al wat gaten gevallen. Mijn oom was al lange tijd niet in orde en dementerend. Hij was behoorlijk in de war, maar ergens in zijn bewustzijn was daar die gedachte aan zijn dochter, die was geboren met het syndroom van Down. Zolang zij nog leefde, kon hij niet sterven. Drie weken geleden is mijn nichtje overleden. Mijn oom was vrij om te gaan. Dinsdag wordt hij begraven.

Het eerste deel, de titel van dit logje dus, is een stuk leuker. Als alles volgens plan verloopt worden echtgenoot en ik begin oktober wederom opa en oma. Deze keer via onze oudste zoon en zijn vriendin. Het wordt hun eerste kindje en we zijn ontzettend blij. Omdat het eerder al eens is misgegaan, was ik een beetje huiverig om het hier te vertellen, maar alle berichten, onderzoeken en echo’s zien er goed uit. Dus. Ik mag het nu van de daken schreeuwen, maar dat zal ik niet doen. Mijn hoogtevrees weerhoudt mij daarvan. Maar mens, wat zijn we hier gelukkig mee.

.

7 thoughts on “HET LEVEN GEEFT EN …..

  1. 93, wat een mooie leeftijd! en bijzonder dat hij voor zijn dochter heeft kunnen doorgaan.
    Weer opa en oma!! wat leuk zeg. gefeliciteerd. Hopen dat alles goed blijft gaan.

  2. Gecondoleerd al lees ik uit het verhaal dat het voor je oom toch ook een soort “verlossing” is. Wat prachtig dat mensen dit soms kunnen, wachten tot je niet meer nodig bent.
    En dus óók gefeliciteerd met het a.s. nieuwe omaschap, wát een feestje!
    Zeker als de zwangerschap niet zonder moeite tot stand is gekomen is dat een extra felicitatie waard.

  3. Dubbele emoties hè… ‘gecondoleerd’ en ‘ gefeliciteerd’ in 1 zin, dat voelt zo raar ook al is het nog zo toepasselijk. En toch (dat weet je gelukkig ook) ben ik oprecht in beide uitspraken.

    { knuffel } voor jullie beiden.

  4. Mooi hoe je tegenstrijdige gevoelens verwoord. Gecondoleerd maar ook gefeliciteerd met het verwachte kleinkind. Je blijdschap is groot maar terecht schreeuw je het niet van de daken. Zou ik ook niet doen aangezien ik net als jij hoogtevrees heb.

Geef een reactie

