DONDER EN BLIKSEM

.

Pfffft, wat was het warm de afgelopen dagen. Ook nu loopt de temperatuur al weer aardig op. De eerste warme nacht werd een ramp. Echtgenoot is normaal al een behoorlijk luidruchtige slaper, maar meestal is een por of twee, drie voldoende om hem te laten draaien en mij de kans te geven om in slaap te vallen. Deze keer echter niet. Echtgenoot sliep bijna naakt en wilde niets over zich heen. Dat is natuurlijk prima, maar voor mij werkt dat niet. Ik wil niet alleen een nachthemd aan, ik wil ook onder het dekbed liggen. We lagen nog maar amper in bed en ik had echtgenoot net gevraagd: “No noise?” of hij begon met zagen. Eerst zachtjes, maar langzaamaan steeds luider en in no time had hij de eerste trap tegen zijn been te pakken. Dit herhaalde zich een paar keer tot ik toch in een lichte slaap viel. Niet voor lang echter. Ik werd wakker van een “elektrische” zaag. Shoot! De rest van de nacht werd ik zo’n beetje elk uur gewekt door de herrie naast me. Het maakte geen flikker uit hoe hij lag, op zijn rug, zijn linker- of zijn rechterzij. Ik was geradbraakt gisterochtend (echtgenoot trouwens ook) en ging om zes uur uiteindelijk mijn bed uit.
Heel voorzichtig stelde echtgenoot later voor: “Zal ik vanavond in het andere kamertje gaan slapen?” Een unieke vraag, want we hebben eigenlijk nog nooit apart geslapen. Ik zei meteen: “Ja, doe maar”.

Het was afgelopen nacht zo mogelijk nog warmer.

Het begon in het begin van de avond al te rommelen in de lucht. Droge donder, noem ik dat. We dachten beide dat de regen uit zou blijven en er geen echt onweer zou komen. Dat zei in eerste instantie de buienradar, maar dat viel tegen. Tegen de tijd dat we naar bed gingen, was het feest in de lucht. Het donderde en bliksemde alsof het niks was. De regen kwam met bakken uit de hemel. De hond had zich bij het eerste gerommel al verstopt onder mijn bureau en kwam daar niet meer vandaan. Even leek het iets rustiger en we gingen naar bed, ieder in zijn eigen kamer. Vreemde gewaarwording. Toen begon het gedonder weer. En hemeltje lief, wat ging het hard. Ik lag te trillen in mijn bed. Thuis ben ik super bang voor onweer, maar hier viel dat mee, hoewel het hier gevaarlijker is dan thuis met al die hoge oude bomen om ons heen. Opeens was daar een dubbele knetterende donder en ik schrok me wezenloos. Toch bleef ik liggen. Het hield echter niet op en uiteraard was het onmogelijk om in slaap te komen. Het onweer zat pal boven ons. Om vijf voor half een ging ik mijn bed uit en liep naar echtgenoot, die natuurlijk ook nog wakker was.

“Verdomme”, zei ik, “nou kan ik evengoed niet slapen en ik kan jou niet eens de schuld geven”. Echtgenoot lachte en zei dat hij dat zelf ook al had bedacht. We zijn maar in de kamer gaan zitten, waar de hond nog steeds verscholen lag. Na een half uurtje gingen we het weer proberen. Wonder boven wonder, het onweer verdween en binnen de kortste keren sliep ik. Een verder ononderbroken nacht, tot echtgenoot me vanochtend wakker maakte om kwart voor acht. Wat een luxe!

.

8 thoughts on “DONDER EN BLIKSEM

  1. Wij sliepen vannacht ook apart. Hij met zijn kop bijna op de vensterbank bij het open raam en ik in ons eigen bed met de ramen dicht. Ik word namelijk wakker bij het minste geluid en buren zijn hier erg matineus.
    Geen verkoelend onweer helaas.

  2. wij slapen met regelmaat apart… en niet alleen door zijn snurkgedrag😉
    Het onweer was inderdaad erg heftig, de kamer werd af en toe dusdanig verlicht alsof iemand met de lichtknopjes aan het spelen was, in 1x alles aan en weer uit…
    Brego is de hele tijd de keuken niet uit gekomen… herkenbaar dus wel.

    Enige verkoeling kwam er helaas niet he

    Liefs en een knuffel voor jullie beiden.

  3. Hier zelfs geen spat regen gehad tot nu toe, en al helemaal geen onweer!
    Maar ik kan me voorstellen dat moeite met slapen hebt met al die “stoorzenders” !
    Wij hebben gewoon lekker geslapen😉 !

  4. Ik zat ’s nachts om 3 uur beneden naar de donderenbliksem te kijken en luisteren. Oei, wat ging dat hard… 😖! 😘

  5. Ik hoor mijn eigen gesnurk natuurlijk niet, dus geen probleem. Maar ook ik maak zoveel verschillende geluiden en volgens mijn dochter maakt het niet uit hoe ik lig… rug, buik, zij… geen probleem. Gênant wel hoor..pff. Moet 27 augustus naar een snurkkliniek.. kijken of er iets aan te doen is..
    Ondanks de warmte slaap ik prima!
    Hier ook een heerlijke donderbui gehad met hagel zelfs… echt wel een paar uur, heerlijk! Ik ben niet bang!

  6. Donder en Bliksem, is een uitspraak van Kapitein Haddock…
    Gelukkig snurk ik niet. denk ik.
    Onze hond word er ook helemaal panisch van, altijd zo sneu. je kan niets voor ze doen.
    Toch blijft het een mooi gezicht zolang je maar binnen bent..

  7. Ik heb dat ook dat ik iets op me moet voelen in bed. En daar bedoel ik iets van een deken of laken mee. Ook moet ik altijd iets aan dus geheel naakt slapen lukt niet. Ja, het is/was zeker warm s’nachts maar met de ventilator wel redelijk uit te houden.

Geef een reactie

