CONTROLE EN HYPO

.

Afgelopen vrijdag moest schoondochter voor de veertig-weken-controle. ’s Morgens schoot de gedachte door me heen, dat zoon ons misschien zou vragen of we het leuk vonden om die, waarschijnlijk laatste, controle mee te maken. Dat zou toch leuk zijn, nietwaar? Ik stuurde hem een berichtje met de vraag: “All quiet on the delivery front?” Nog geen twee minuten later ging de telefoon en ik zat meteen rechtop, liet mijn spelletje voor wat het was en nam snel de telefoon van echtgenoot over.

“En? Vertel”, riep ik enthousiast. Zoon lachte.

“Geen paniek, er is nog niets aan de hand, maar hebben jullie zin om mee te gaan naar de controle vanmiddag?” Nou, dat hoefde hij natuurlijk geen twee keer te vragen. Hij zelf had nog niet één keer een controle gemist, maar nu kon hij er helaas niet bij zijn, omdat hij op zijn werk dingen moest voorbereiden voor als hij er niet was in verband met de bevalling en de dagen daarna.

De controle verliep goed, er is nog voldoende vruchtwater in voorraad, de baby ligt keurig ingedaald en is nog behoorlijk beweeglijk. Maar schoondochter heeft het zwaar de laatste tijd, haar buik zit behoorlijk in de weg en van slapen komt ook niet veel. Ze heeft lichte aanvallen van misselijkheid en krampen. Toch maakt de verloskundige zich geen zorgen en schoondochter krijgt gewoon weer een nieuwe afspraak voor komende vrijdag.

Halverwege het onderzoek voel ik me opeens niet goed worden en ga snel op een kruk zitten. Er komt een hypo aan, maar op dat moment zijn schoondochter en baby iets belangrijker. Rustig blijven zitten, Neel, straks ben jij aan de beurt. Mijn handen beginnen te shaken en ik begin te zweten. Shit, dit is buitengewoon vervelend. Ik probeer mijn ademhaling onder controle te houden en veeg tersluiks het zweet van mijn voorhoofd. Echtgenoot heeft het in de gaten en vraagt of ik iets bij me heb. Dat heb ik, maar het moet nog maar even wachten tot we klaar zijn. En dat is snel, gelukkig. In de hal waar schoondochter haar nieuwe afspraak bevestigd moet krijgen val ik op een stoel. Met bevende handen haal ik iets zoetigs uit mijn tas, maar krijg het papier er niet af. Echtgenoot springt in.

Het werkt niet zo snel als limonade, maar na een minuut of tien gaan we naar beneden. Ik sta nog wat wankel op mijn benen en ben nog steeds aan het zweten en shaken, maar in het ziekenhuis restaurant gaan we zitten en eten en drinken iets. Al snel voel ik me weer beter en gaan we op weg naar huis. Ik mag straks wel zorgen dat ik mijn spuiten en voldoende eten en drinken bij me heb, want zo’n eerste bevalling verloopt doorgaans niet zo snel en daar kan ik echt geen hypo bij gebruiken.

Ik ben er inmiddels achter dat bij blije stress mijn bloedsuiker vrij snel naar beneden kukelt en dat negatieve stress juist het tegenovergestelde teweeg brengt. Wat zit een mens toch raar in elkaar.

.

8 thoughts on “CONTROLE EN HYPO

  1. Nou ja, inderdaad handig was de timing niet maar ja je weet hoe het werkt, het komt en gaat op door zelf bepaalde tijdstippen….

    Het blijft dus nog even spannend…. ik duim mee hoor !!

    xxx

  2. Gaaf dat je mee mocht, maar die hypo is minder leuk. Let goed op jezelf. Hier zindert het ook van de spanning. Ze is nu 3 dagen over de uitgerekende datum.

  3. In ieder geval was het een niet zo beste “generale repetitie” met de echte “voorstelling” komt het dus vast wel goed! Je bent nu gewaarschuwd en weet welke voorzorgen je moet nemen, succes!

  4. Tjee dat was wel ff heftig, gelukkig neem je het vervolg wat mee. Het duurt lang voordat de baby zich laat zien, spannend!

  5. Een mens zit inderdaad raar in elkaar maar we moeten er mee leven. Best een spannende tijd het moet maar snel gebeuren, maar ook dat hebben we niet in de hand. Hou je goed en het allerbeste. We lezen wel hoe het verloopt

Geef een reactie

