BLAADJES

.

“Zo, dat was de koffie”, zeg ik terwijl ik mijn sigaret uitdruk en opsta.
“Ja, ik ga maar weer even verder”, zegt echtgenoot en trekt zijn werkhandschoenen aan.
“Oké, dan ga ik kijken of ik even een stukkie kan schrijven. Doe je wel voorzichtig alsjeblieft?”

Dat is geen overbodige vraag, want hij is met een lastig klusje bezig. Een hutje in een bosrijke omgeving is natuurlijk heel erg fijn, maar er kleeft ook een nadeel aan. Veel bomen hebben namelijk de vervelende eigenschap hun blad te verliezen in de herfst. Hoewel dat natuurlijk nodig is om in de lente weer opnieuw groen te kleuren met verse blaadjes, vallen al die blaadjes naar beneden. Raar hè? Ze zullen nou nooit eens gewoon in de lucht verdwijnen, nee, het grasveld wordt er mee bezaaid en de dakgoten worden ermee gevuld. En dat is niet fijn. De meeste blaadjes kunnen van het gras geblazen worden, niet allemaal, want het natte spul blijft gewoon liggen. En er is best wel veel nat spul, wat dan wel weer een mooi mozaïek oplevert. De dakgoten moeten echter met de hand leeggehaald worden en omdat die goten meestal wat hoger zitten dan de mens lang is, is daar een ladder bij nodig. Kijk, daarom maan ik echtgenoot tot voorzichtigheid. Zelf heb ik hoogtevrees, maar daar heeft echtgenoot gelukkig geen last van.

Bij het begin van dit stukje, toen ik de datum intikte, realiseerde ik me opeens dat het vandaag vrijdag de dertiende is. Niet dat ik bijgelovig ben, maar je weet het nooit, nietwaar? Zou ik hem er op attent moeten maken? Nee, dat bezorgt misschien alleen maar extra spanning. Ik ga er maar vanuit dat echtgenoot voorzichtig is, dat is hij tenslotte altijd. Bijna altijd. Er gaat natuurlijk ook wel eens iets mis, maar dan nooit op vrijdag de dertiende. Denk ik.

Tussendoor loop ik even naar het raam en zie verschillende hopen kletsnatte bladeren verschijnen. Zo hé, er lag behoorlijk wat blad in dus. Twee weken geleden had echtgenoot die goten ook al een keer leeggehaald, maar toen kwam er lang niet zoveel uit. Nou ja, de bomen zijn inmiddels bijna kaal, dus heel veel meer zal er niet meer komen, hoop ik.

Trouwens, ook wel leuk om even te vertellen, we zien nu al voor de tweede keer deze week een prachtig natuurverschijnsel. De zon! Jawel, hij laat zich zien. Is dat mooi of is dat mooi?

.

5 thoughts on “BLAADJES

  1. Nou op dit moment zien we de blaadjes wél in de lucht geblazen worden….maar helaas, verdwijnen is er niet bij, ze vallen uiteindelijk toch weer naar beneden.
    Goed dat je het zegt, we moeten hier ook even de goot van het serre dak op blad controleren, ja, ja,ja, we doen voorzichtig hoor;-)

  2. Die man van jou is zijn gewicht in goud waard, ook op die ladder 😉
    Het meeste blad is gevallen dus het risico neemt zienderogen af..
    nu nog uitkijken met het natte..want dan ligt uitglijden op de loer…

    doe jij dus ook voorzichtig??

    xxx

  3. Hier ligt de hele voortuin vol en zo grappig.. Ze zijn kortgeleden van de Woningbouwvereniging geweest om de goten schoon te maken. Maar ja, dat gaat natuurlijk het hele jaar door, pech dat het net niet na de bladval was bij mij.. haha.
    Maar veel zal er niet meer vallen nee!
    Fijne zondag!

  4. Bij ons moeten de goten ook nog geleegd worden. Helaas is voor heel veel mensen dit keer vrijdag de 13de een echte ongeluksdag geworden. Prijs je gelukkig met een goot vol bladeren…

Geef een reactie

