NIET OP MAANDAG

.

Wachten op de uitslag van een onderzoek kan zenuwslopend zijn. De laatste twee nachten voor ik terug moest naar het ziekenhuis, waren dan ook zeer onrustig, gevuld met vreemde dromen. Maar woensdag was het dan zover.

De dokter legde met behulp van de foto’s uit wat er aan de hand was. De verkalking in mijn borst was vrij groot, bijna 3cm lang. Een gedeelde van de genomen hapjes vertoonde veranderende cellen, op weg naar kanker. Het is dus nog geen kanker, maar het moet er wel uit.

“Wat als ik zeg: laat maar waaien als het toch nog geen kanker is?”

“Dan zit je hier volgend jaar weer, maar dan weet je zeker dat je kanker hebt, met een grote kans op uitzaaiingen.”

Oké, dat is duidelijk. Hij legt uit wat de plannen zijn. Eerst een operatie waarbij een bal van 5cm doorsnede wordt verwijderd. Oeps, dat is even slikken.

“Krijg ik dan een deuk in mijn borst?”

“Natuurlijk verandert de borst daardoor, maar hoe het precies uitvalt, kan ik niet zeggen.”
“Ach”, zeg ik dapper, “deze borst was toch altijd al iets groter dan de ander.”

Na de operatie krijgt de borst even rust om de wonden te laten helen. Daarna moet ik zes weken dagelijks heen en weer naar Almere om bestraald te worden. De weekends krijg ik vrij. Wow, dat is boffen. De dokter is buitengewoon aardig en geduldig en legt alles goed uit. Mocht ik toch nog vragen hebben, mag ik altijd bellen. Ik heb nu nog een vraag.

“Doet u de operatie zelf?” Het is een nog vrij jonge man en hij bevestigt dat hij zelf aan de bak gaat.

“Dan heb ik nog één vraag: wilt u het dan niet op een maandag doen?”

Zijn blik is vragend. Ik verklaar.

“Stel dat u net een buitengewoon gezellig weekend achter de rug heeft, dan staat u daar op maandag met een duf hoofd en een scherp mes. Lijkt me geen goed plan.”

Hij lacht, zegt dat het goed komt en overhandigt me een aantal formulieren, daar mag ik mee naar de balie. We kunnen even koffie gaan drinken en een half uur later is alles geregeld. Ik krijg een kaartje waarop alles staat. Op één dag drie afspraken achter elkaar, bij de apotheek service dienst, de anesthesist en bij de mamacare afdeling; de datum van de operatie staat vermeld en ook meteen de afspraak voor de nacontrole. Buitengewoon efficiënt. Dan krijg ik ook meteen het formulier voor de opname. Dat mogen we onderweg naar de uitgang afgeven.

De dag van de operatie is 3 februari, een woensdag.
.

 

8 thoughts on “NIET OP MAANDAG

  1. Toch wel héél knap van je dat je zélf aankon geven wáár het niet goed zat áls het niet goed zat!En erg goed dat men ook naar je geluisterd heeft , anders had je weliswaar naar huis gekund met de mededeling “niets te zien” maar met een ongeweten ánder toekomstbeeld.
    Een combinatie dus van goed en slecht nieuws, maar h;éél fijn dat alles zo snel in de planning is opgenomen want, zoals je al zegt, wachten is slopend!
    Heel veel sterkte en blijf vooral de humor erin houden want , wat zal die arts gelachen hebben over jouw opmerking……Hou je haaks!

  2. oefff !! En toch ook bewondering voor jou, die humor van jou laat zich telkens weer zien, top. Zware tijden voor de boeg dus, wat naar, ik leef met je (jullie) mee hoor .

    PS…. als ik een tip mag geven…. koop bio-oil … en smeer daar je borst dagelijks mee in…. dat zorgt er dan voor dat het litteken over enige tijd veel minder zichtbaar zal zijn maar meer nog, veel minder zeer zal gaan doen.

    Sterkte, knuffel xxx

  3. Mooi grafisch beschreven. Bijna tastbaar.
    Spijkers met koppen. daar hou ik van dan is het maar gedaan ook. En mooi op tijd. je had het (bijna) niet beter kunnen treffen.

    X

  4. Toch een geluk bij een ongeluk, je bent er op tijd bij. Daar gaan we tenminste van uit. Jullie kunnen iig in het weekend bijtanken in jullie hutje en het mooie weer komt er dan ook weer aan, letterlijk en figuurlijk. Hou je taai, daar ben je goed in (zou Joep zeggen)! 😘😘😘

  5. Heb ook bewondering voor je humor en duidelijk schrijven in je blogs. Zoals iemand hier al eerder opmerkte, goed en slechts nieuws. Je wordt heen en weer geslingerd tussen twee stemmingen. Ook al ken ik je niet persoonlijk, ik leef met je mee en wens je sterkte in deze moeilijk onzekere tijden

Geef een reactie

