WAT VOLGT

.

Jullie hebben allemaal eersteklas duimen. Hoe ik dat weet? Wel, de uitslag was helemaal goed. GEEN kanker. Slechts een voorstadium. Hoe mooi kun je het hebben?

“Nu alleen nog de bestralingen en dat kan je de kop niet kosten”, aldus de chirurg.

“Daar was ik ook niet van uit gegaan. Een borst ja, daar had ik eventueel rekening mee gehouden, maar mijn kop? Nee, die had ik niet ingecalculeerd.”

Even kijkt hij me aan, maar moet dan toch lachen. Hij geeft me een hand en zegt dat ik over drie maanden terug mag komen voor controle. Mooi, dat is geregeld.

Afgelopen maandag was de eerste afspraak voor de radiotherapie. Nee, dat heeft niets te maken met allerlei programma’s op de radio, maar alles met bestralen. De afspraak was in het ziekenhuis in Almere. De arts heeft me uitgelegd waarom er bestraald zou worden, want ik had stiekem toch wel wat twijfels over de noodzakelijkheid. Juist bij een voorstadium van kanker is het belangrijk dat er bestraald wordt, omdat, als er eenmaal onrustige cellen in een borst aanwezig zijn (geweest), is de kans groot dat dat weer gebeurt of op andere plekken al bezig is. De hele borst wordt dus aangepakt. Ze heeft me van alles uitgelegd en daarna zou ik nog meer voorlichting krijgen van iemand die precies wist wat ze met me gingen doen.

Deze dame vertelde o.a. het volgende. Omdat het gaat om de linkerborst en het hart daar ook in de buurt ligt, moest ik leren mijn adem regelmatig in te houden, zodat het hart wat werd weg geduwd en niet geraakt zou worden door de bestraling. Oké, dat kan ik oefenen, dacht ik in mijn onschuld. Tot er op een gegeven moment allerlei dingen op tafel kwamen, waarvan het de bedoeling was dat ik iets daarvan in mijn mond zou stoppen, er een knijper op mijn neus zou komen en ik op een scherm moest kijken, omdat ik steeds dezelfde hoeveelheid lucht moest inademen en vasthouden. Ik voelde een lichte paniek opkomen en het zweet brak me uit bij de gedachte alleen al.

“Sorry, maar dat gaat niet gebeuren. Als dat echt zou moeten, zou dat voor mij een reden zijn om van die hele bestralingstoestand af te zien.”

Ze keek me aan, zag dat ik het er echt moeilijk mee had en zei toen dat het ook zonder kon. Vroeger deden ze het altijd zonder, maar omdat de kans op problemen met het hart zouden kunnen ontstaan zo’n vijftien à twintig jaar na de bestralingen, deden ze het tegenwoordig met die hulpmiddelen. Vijftien à twintig jaar? Hou op zeg, dan ben ik 88, tegen die tijd maakt het me echt niets meer uit.

“Geen probleem”, zei ze, “U bent de baas en u bepaalt wat wel en niet kan.”
Een zucht van verlichting ontsnapte aan mijn lippen en ik hoopte van harte dat dat waar was.

Voor de bestralingen kunnen beginnen, moet er eerst nog een ct scan gemaakt worden om de exacte stand van het bestralingsapparaat te bepalen, want die moet elke keer hetzelfde zijn. Bij die scan wordt mijn bovenlijf in plakjes gesneden. Zo’n beetje als een illusionist die een mooie dame in tweeën zaagt, maar dan anders. In beide gevallen staat de dame weer springlevend op. Hoop ik. Na acht tot tien dagen wordt dan begonnen met bestralen. Ik heb dus nog het één en ander om naar uit te kijken.

.

9 thoughts on “WAT VOLGT

  1. Inderdaad, ze willen van álles in zo’n ziekenhuis en vergeten wel eens dat de patiënt er óók nog is. Volgens mij gaan er tegenwoordig meer mensen dood aan de behandeling tegen kanker dan aan de kanker zélf . leefbaarheid is zéker iets wat zwaar mee moet wegen. Zo is Henk nadat hij 5 jaar kankervrij was gestopt met de controle darmonderzoeken die hij héél slecht verdroeg. Je moet érgens het vertrouwen durven te hebben dat het goed is wat je doet.

  2. Zo zou ik nou ook reageren op dingen in je mond en een knijper op je neus, ik moet er niet aan denken. Maar gelukkig hoeft het niet. Het meest vermoeiende is het heen en weer rijden elke dag, alhoewel het niet zo ver is voor jullie. Het is voor een goede zaak, moet je maar denken, ik heb de vlag al voor je uitgehangen en ik blijf duimen 🇳🇱 ! 😘

  3. Een goed bericht, gefeliciteerd. Er liggen nog wat nare dingen in het verschiet maar daar kun je volgens mij mee leven. Nu lekker op naar het voorjaar en voor nu een goed weekend.

Geef een reactie

