VREEMD EN STIL

.

Als je zo’n 45 jaar honden, vogels en vissen hebt gehad, is het een vreemde gewaarwording als je huis opeens ontdaan is van alle dierenleven.

Hoe het was de laatste jaren.

Wakker worden, naar het toilet gaan en bij de kamerdeur al het nodige gesnuif van de honden horen. De deur openen en met zwappende staarten en gesnuffel begroet worden. Ontbijten met croissantjes en een eitje betekende eerst: drie eitjes extra koken, toen twee en daarna nog maar één. De beestjes moesten altijd wachten tot ik mijn eitje tikte, maar dan gingen ze ook helemaal los. Echtgenoot werd besprongen en min of meer naar de keuken gestuurd. Eitjes pellen, baas. En, geloof het of niet, ook de vogel begon dan te roepen van “he, ik hoor er ook bij”. Daarna keerde de rust terug. Iedereen voldaan. ’s Avonds, zo rond kwart voor negen, werden ze een beetje onrustig, want met gespitste oren wachtten ze op die ene vraag van echtgenoot aan mij: “wil je wat drinken?” Zodra die vraag was gesteld stoven ze alle drie naar de keuken, want er kwam iets lekkers voor ze tevoorschijn. De laatste paar maanden ging het er iets rustiger aan toe. Bindi werd namelijk ook doof. Als de vraag gesteld was, keek ik naar de bank waar ze altijd achter lag. Kwam ze meteen tevoorschijn, dan reageerde ik met: “ja, graag”. Kwam ze niet, dan aarzelde ik en zei iets van “nou, ik weet het niet” of “ik denk het niet, maar doe toch maar”. De laatste weken kwam af en toe alleen haar kop omhoog, opstaan ging dan niet. Dan werd haar lekkers keurig bij haar gebracht en met smaak opgegeten.

Hoe het nu gaat.

Wakker worden, naar het toilet gaan en luisteren of ik iets hoor. Het blijft doodstil. De deur openen en in een lege ruimte stappen en stiekem toch even lijken of er niet ergens een beestje ligt. Ontbijt met croissantjes en een eitje betekent nu: slechts twee eitjes koken. Als ik mijn eitje tik, gebeurt er niks, de vogel is namelijk drie weken voor Bindi al gaan hemelen. Dus ook echtgenoot kan in alle rust zijn eitje eten. ’s Avonds als de vraag gesteld wordt, kijk ik naar de bank. Er beweegt niets. Nu antwoord ik simpel met “ja, doe maar”.

Het is zo stil in huis en af en toe voel ik me gewoon een tikkeltje vreemd, het lijkt dan of ik de vogel hoor en of ik een zwappende staart tegen de bank hoor slaan.

Maar het is stil. Doodstil.

.

7 thoughts on “VREEMD EN STIL

  1. Hier kan je allerlei clichés op loslaten, maar die helpen geen van allen op dit moment. Het is en blijft een k..gevoel. Zo zie je dat je ook bij huisdieren door een rouwproces heen moet na hun overlijden. Een van de clichés, het slijt en dan geniet je van de vrijheid die het met zich meebrengt. Maar toch eerst dat rouwproces. Probeer te genieten van jullie hutje en ga er op uit. Het kan helpen. Heel veel sterkte en liefs van hier! 👩‍❤️‍💋‍👩 😘

  2. Huisdieren blijven, in tegenstelling met je kinderen, hun leven lang van je afhankelijk én aanhankelijk. Waar kinderen steeds minder thuis zijn blijven je huisdieren altijd een zelfde patroon volgen en van je afhankelijk, dáárom is het zo oorverdovend stil als er een huisdier overlijdt. Ja ooit went het, maar nu nog even niet, dat begrijp ik! Sterkte!

  3. Ik kan (nog) niet uit die ervaring spreken al ken ik natuurlijk wel het verdriet dat bij dit soort afscheiden hoort… ik zou me geen raad weten geloof ik… kan me dus ook niet voorstellen hoe het echt voelt… hoop dat ook nog heel lang niet te moeten gaan ontdekken.

    Wat is jullie plan…. zo laten of toch weer een dier in jullie ♥♥ en huizen opnemen?

  4. Kan me voorstellen dat je de geluiden en gezelschap mist, veel mensen nemen om die reden weer een ander huisdier. Zelf heb ik twee goudvissen dus die hoor ik niet maar Ik ben de stilte gewend. Misschien wen je daar ook aan of probeer je eraan te wennen. Lukt dat niet dan misschien toch weer een huisdier. Hoe dan ook sterkte voor nu

Geef een reactie

