BEZIG

.

Twee jaar geleden was het een spannende dag op 18 oktober, maar die spanning resulteerde in een prachtige dochter voor zoon X en zijn vrouw L. En wij kregen er een prachtige kleindochter bij. Prachtig is ze nog steeds en zal ze in onze ogen ook altijd blijven.

Afgelopen zaterdag werd haar verjaardag gevierd en ze is weer mateloos verwend. Aan de oproep van zoon om iets voor haar te schrijven of tekenen is enthousiast gehoor gegeven. Mijn bijdrage heeft zich tot nu beperkt tot het schrijven van een gedicht voor de tweejarige Zoë, maar ik zeg er meteen bij dat een brief voor de achttienjarige Zoë in de maak is.

Het was heerlijk weer zaterdag en veel gasten waren dan ook in de tuin. Ik was daar ook en zat met kleinzoon Bjorn aan een mini tuintafel. Achter mij lag Zoë languit op de grond, zich totaal niet bekommerend om het schoonhouden van haar kleren.

“Zoë, wat ben je aan het doen?” vroeg ik.

“Ik ben bezig” was het parmantige antwoord.

“Oh, oké, waar ben je mee bezig?”

Ze liet me een minuscuul klein steentje (ja, dat is driedubbel op, maar het was dan ook niet groter dan haar vingertopje) zien en zei “kijk” en begon te graven in de aarde. Graven is natuurlijk een groot woord in dit geval, maar twee tellen later hield ze triomfantelijk een superdun takje van zo’n drie centimeter lang omhoog. Haar gevonden schat. Ze probeerde het rechtop in de grond te duwen, wat niet meteen lukte natuurlijk. Ze gooide het aan de kant met een blik van “nou, dan niet” en ging verder met haar graafwerk. Even later had ze er genoeg van, veegde haar handjes schoon aan haar broek en ging naar binnen. Ze kwam terug met haar mooiste verjaardagcadeau, een step, versierd met afbeeldingen van Woezel en Pip. Vrolijk lachend stepte ze de tuin door.

Nog zestien jaar steppen tot ze achttien is. Ik hoop van harte dat wij erbij mogen zijn als het zover is. Dan zijn echtgenoot en ik allebei zesentachtig jaar. Dat moet haalbaar zijn, toch?

.

7 thoughts on “BEZIG

  1. Dat halen jullie makkelijk! Oh ik herinner me dat ik vroeger toen mijn kleindochters klein waren ook wel eens zo dacht. Als ik het maar mag meemaken. De oudste wordt in november 16.. En de jongste in januari 15. Voorbij gevlogen die jaren!
    Wat een heerlijk verhaal over Zoë. Zo onbezorgd nog hè… zo mooi om mee te maken! Blijf genieten hoor! Liefs XXX

  2. Zou zeker moeten kunnen, maar als dat niét zo zou zijn is zo’n brief juist heel heel bijzonder.Ik bof enorm, ( ben gewoon zo slim geweest om jong te beginnen)
    het oudste kleinkind wordt volgen jaar al 30 en heeft ons tempo opgepikt met Levi en Amber als bonus voor ons;-)
    Leuk hoor zo’n dreumes met die eigenwijze uitspraken!

  3. Helemaal vergeten gisteren, alsnog gefeliciteerd dus 🎊 ! We hebben J en B te logeren. Ook al 14 en 12. Het is een prachtige leeftijd en ook dan kan je volop van ze genieten. Ik hoop van harte dat jullie het mogen meemaken. Daar gaan we iig vanuit. 😘

  4. Mooi! Mijn kleindochter is in aug een jaar geworden. Sinds kort loopt ze en dat doet je toch wel wat. Alsnog gefeliciteerd en dat ze nog maar veel mag graven en veel moois zal vinden in de schatkamer des levens.

  5. Gefeliciteerd! Zesentachtig moet met gemak kunnen tegenwoordig. Dus ik hoop voor je dat het lukt. Mijn kleindochter is vorige week 2 geworden, maar die praat nog niet. Volgens mij wacht ze tot ze hele volzinnen kan uitspreken, want ze begrijpt alles en is een ster in gebarentaal, waardoor iedereen haar ook bijna altijd begrijpt.

Geef een reactie

